Před koncem devatenáctého století bratři Vernerové v Paříží dávají motocyklu, nástupci jízdního kola, zcela nové rozměry. Na velocipedě, který se sériově vyrábí, umisťují nad přední kolo lehký čtyřtaktní jednoválec, který řemenici na předním kole pohání řemínkem kruhového průřezu.
Před koncem devatenáctého století bratři Vernerové v Paříží dávají motocyklu, nástupci jízdního kola, zcela nové rozměry. Na velocipedě , který se sériově vyrábí, umisťují nad přední kolo lehký čtyřtaktní jednoválec, který řemenici na předním kole pohání řemínkem kruhového průřezu. To je Evropa a nyní Amerika – kde také dochází k mohutnému rozmachu. Značné množství velocipedů a jejich řemeslně zvládnutá výroba byly podhoubím pro okamžik, kdy do rámu jízdního kola byl vsazen bublající motor. Nechci vás zahrnout spoustou technických dat, ta je možno si přečíst v každé odborné literatuře , kde se tím zabývají větší odborníci než jsem já. Amerika má Penningtona, který se svým sporným dvouválcem není jediným , ale je možno jej považovat za jednoho z těch prvních , kdo se pokusil dát velocipedu pohon motorem.
Je to už jaksi lidské. Kde se něco děje tam se lidský tvor snaží nějak ukázat, předvést, třeba před madonou svého srdce a nebo jen tak pro slávu značky a tak musí závodit. Je to jedna z přirozeností naší člověčiny. Závody v Evropě byly malinko jiné a tak bylo i jiné zaměření konstrukce a výroby motocyklů. V Evropě se převážně závodilo na silnicích, kde se prakticky motocykl pohybuje jaksi ve svém prostředí. V prostředí kde se denně nachází a je zde přirozeným jevem. Této určité filosofii se přizpůsobuje i konstrukce motocyklu a jeho stavba.
Američané , ti na to šli poněkud jiným způsobem. Přehodili doutník z jedné strany úst na druhou, hodili nějaký ten drink a šupky pěkně na závodní prkennou dráhu, která zde zbyla po závodech jízdních kol. Bylo zde vše potřebné pro zábavu, prkenná dráha v zatáčkách prudce klopená , kolem sedadla, v zázemí vše co hrdlo ráčí a tak jen se malinko naklonit k hrazení, tam se dá přece pěkně bouchat, abychom svého favorita povzbudili a nic nebrání krásně prožitému odpoledni. Kdepak nějaká silnice, kde to jen tak pšoukne a přežene se tu stádo závodících bláznů a pak zase nějakou dobu čekat a nic nevidět a zase pšouk a zase nic. Tady pěkně v pohodlíčku, udělá se dráha, to je jen pár prkýnek, hodně stánků s občerstvením a už se mohou prodávat “tikets”.
Této “americké zálibě” pochopitelně musí odpovídat i stroje - konstrukcí, výkonem, stavbou prostě vším co je třeba pro správnou jízdu na oválu.
V květnu roku 1901 dochází k prvnímu závodu v Los Angeles , zde stroj s názvem Orient vedený Ralfem Hamlinem vyhrál závod , který se jel na jednomílové dostihové dráze. Abychom byli spravedliví, tak i na silnicích američané jezdili a bylo to v roce 1902 , kdy byl schválen vytrvalostní závod který se konal mezi Irvingtonem a Milburm v New Jersey na vzdálenost deseti mil.
František Sladký
|
BROOKDALE s.r.o. Hanychovská 328/10 460 07 Liberec III – Jeřáb |
Copyright © BROOKDALE s.r.o., All rights reserved
Vyhotoveno společností 5Q. |
||||||