A jak to tedy skutečně začalo?
Jako příklad , tak typický pro Ameriku, že - kdy se i z amatérského nadšence stavitele strojů stal skutečný mistr je George Hendee. Začal závodit na vysokém kole a dosáhl řady vítězství , držel řadu amatérských titulů a těchto úspěchů využil i komerčně kdy se zapojil do obchodování s koly a to byl již krůček k tomu, aby zahájil vlastní výrobu kol ve Springfieldu, stát Massachusetts.
A jak to tedy skutečně začalo?
Jako příklad , tak typický pro Ameriku, že - kdy se i z amatérského nadšence stavitele strojů stal skutečný mistr je George Hendee. Začal závodit na vysokém kole a dosáhl řady vítězství , držel řadu amatérských titulů a těchto úspěchů využil i komerčně kdy se zapojil do obchodování s koly a to byl již krůček k tomu, aby zahájil vlastní výrobu kol ve Springfieldu, stát Massachusetts. Vypracoval se na zkušeného strojníka a modeláře, jehož specializací byla stavba strojů na zakázku a jeho stroje získávaly popularitu v závodech. Setkává se strojem HEDSTROM, setkává se s jeho konstruktérem, Oscarem Hedstromem
a okamžitě uzavírají společenství a již roku 1901 je na světě první společný motocykl – lehký silniční stroj pro každodenní přepravu. V dalším roce již společnost ze Springfieldu využívá nové stroje pro závody a jejich výsledky jsou ohromující. Zájem je obrovský, koncem roku je již prodáno více jak sto strojů.
Nově rodící se společnost má stále více a více objednávek. Rodí se hlavní myšlenka produkce board trackových speciálů. Určených výhradně pro závodění. Z pohledu motorů jsou k dispozici jednoválcové motory a motory dvouválcové. Po roce 1908 je nový stroj vybaven nádrží ve tvaru torpedo, připevněnou na rámovou trubku a novým stylem sedla, které umožnilo aby jezdec se na stroji přikrčil, zaujal pozici pro závodění. Nový model byl navržen komerčně tak, aby vyhrával nejel na trhu, ale i na dostihové dráze.
Pozorný čtenář oprávněně namítne , to si autor z nás dělá asi kozy - to už zde někde bylo?
Ale přátelé i ve snění stále platí ono latinské "Repetitio est mater Studiorum". Pro ty ctěné čtenáře nemající klasického vzdělání si dovolím skromný amatérský překlad "Opakování je matka moudrosti" .
Možná hodíte slovo - jaký to má smysl opakovat a hlavně jak se to projevuje ?
Někteří lidé využijí této příležitosti, aby si potvrdili to, co už znají, ostatní si většinou myslí, že je to nuda. Nesmíme ale zapomenout na jedno – sníme - jen tak lehce, pro radost o závodění a nezapomínejme, že některé věci můžeme „opakovat“ v novém a originálním pojetí, novým a originálním způsobem a proto to děláme.
Ano tak vznikl závodní motocykl v americkém pojetí, tak vznikl stroj jež nesl značku INDIAN , tak se tento stroj zapojil do závodů na oválu, tak typickém pro americké prostředí. Z prostých amatérských podmínek vstal, aby byl prvním z prvních a zahájil tak pomyslný seznam strojů, které si potupně popíšeme v dalších pokračováních našeho snění.
„…….obětovali poslední frank na tricykly, voatyrety a motocyklety. Zradili svá zaměstnání. Bollée býval zvonařem, Bouton vyráběl mechanické hračky a pan Peugeot zase ocelové pásky na dámské krinolíny. Nejznámější z nich a rozhodně nejhlučnější, pan Albert de Dion, býval dokonce markýzem…
Snad jím je dosud, ale nikdo mu neřekne „pane markýzi“ od chvíle, kdy se spřáhl s tím špinavým mechanikem Boutonem. Bouton přizval ještě svého švagra jménem Trépardoux a ti tři postavili tříkolový parní vozík, jezdící dokonce dvacet kilometrů za hodinu.
Potom se pohádali, Trépardoux se odtrhl a vrátil se na pařížské předměstí. De Dion s Boutonem nechali páru párou a zamilovali se do výbušného motoru. Nedávno zkonstruovali tricykl, nesoucí místo značky jejich jména. De Dion-Bouton už nebyla jenom dvojice kamarádů, pokrokářů, odvážlivců. Už to byla opravdová síla . Vůz. Rychlost!
Ti dva se věčně hádali, neboť Bouton byl praktik a de Dion snílek. Ale jaký snílek……….“
Dovolím si zakončit tímto krátkým citátem z knihy pana Adolfa Branalda – Dědeček automobil. Spojení mužů oddaných motorům, spojení praktika-technika se snílkem vede k nádherným věcem, nádherným objevům a nesporně i k nádherným zážitkům, které jsou těm co neumějí snít vzdáleny na míle.
František Sladký
|
BROOKDALE s.r.o. Hanychovská 328/10 460 07 Liberec III – Jeřáb |
Copyright © BROOKDALE s.r.o., All rights reserved
Vyhotoveno společností 5Q. |
||||||